هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

5 مشترك

مـــــــــــــــــــــــــــــايك المنتدى ... يوميات الاعضاء

MR/Ahmed Zayed
    MR/Ahmed Zayed

مـــــــــــــــــــــــــــــايك المنتدى ...  يوميات الاعضاء Empty مـــــــــــــــــــــــــــــايك المنتدى ... يوميات الاعضاء

مُساهمة من طرف MR/Ahmed Zayed الجمعة مارس 11, 2011 3:54 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    مــــــــــايــــــك المنتدى
    لكــــــل عضو .. صوت .. لابد أن يـُـــــــــسمع ..
    ونحــــن كأعضاء .. هنا ..
    من واجبنا .. أن نستمع لبعضنا ..

* ومن هذا المنطلـــق *

خطرت في بالي فكره
    " مايـــك المنتدى "..

لذا .. سيحــق .. في كل يـــــــومين ... لعضو واحـــــد فقط

أن يمتلك المايك .. ويفصح من خلاله .. عما يريد قوله
    قواعـــــــد المايك ..
    1) للعضـــــــو \ ه

* صاحبـ \ ة المايك* :

لك أن تقولـ \ ي ما يحلو لك .. ( مقال .. مشكله تعاني منها .. تريد حل .. تعرف بذاتك .. نصايح تقدمها هنـــا للجميع ... ) ..
    ولك أن تجمعيهم كلـــــــهم ..
    فشعارنا هنا .. (( مـين قــدك المايك بيدك ))

2) للأعضــــــاء
    عـــــدم مقاطعة العضــــــو بالردود يعني ..( ممنوع أي أحــد يرد ).. على الموضوع .. قبل مايقول العضو اللي معه المايك ..

(( انتهيت ))

ومن بعدة الكل يقول رايه
    وذلك لإعطاء حرية أكبر .. للعضو .. في قول مايريد وبدون بلبلة .. أو " دوشه " ..

لأنه مدة استلامه للمايك يومين فقط
    ...كما ذكرت سابقا ....
    مـــــــلاحظــــة:
    ســــوف اختــــــار كل يومين عضو او مشرف او مراقب ....
    والي عايز يعتذر يدينا خبر .....
    أنتظر تعليقاتكم وأرائكم
    MR/Ahmed Zayed
    MR/Ahmed Zayed

مـــــــــــــــــــــــــــــايك المنتدى ...  يوميات الاعضاء Empty رد: مـــــــــــــــــــــــــــــايك المنتدى ... يوميات الاعضاء

مُساهمة من طرف MR/Ahmed Zayed الجمعة مارس 11, 2011 4:17 am

اختار اول عضو وهو العضو

بويكا
    بويكا
    بويكا

مـــــــــــــــــــــــــــــايك المنتدى ...  يوميات الاعضاء Empty رد: مـــــــــــــــــــــــــــــايك المنتدى ... يوميات الاعضاء

مُساهمة من طرف بويكا السبت مارس 12, 2011 6:25 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا اعرفكم بنفسي
    انا اخوكم في الله سيد
    طالب بالفرقه الرابعه حقوق

في بدايه الترم التاني يا شباب ذهبت الكليه انا وزمايلي لكي يتم مناقشه المطالب التي يردها الطلبه من السيد العميد وانا رحت الكليه مع زمايلي وطلبنا بعض المطالب مع السيد العميد
    حتقولولي ايه هيا المطالب

المطالب كلها في صالح الطلبه وتعمل علي رقي طلبه كليه الحقوق وبعد الاجتماع مباشره ذههبت انا ومن معي لاخذ صوره تذكاريه مع السيد العميد لكي يتم نشر روح التفاول والتعاطف بين الطلبه

وقد اخذنا وعد من السيد العميد بتنفيذ هذه المطالب

وسوف احضر يوم الاحد لكي يتم مناقشه هذه المطالب مره اخري والعمل علي تحقيق المطالب
    وانا يا شباب الهدف من اللي انا بعمله ده اني يكون ابني في المستقبل متلقي لتعليم جيد
    ويفتخر باني كنت مع الطلبه دول ويقول والدي قام بالتغير في الكليه

ان شاء الله يتم التغير في كليه الحقوق علي يد ابناؤها الطلبه

لكم من خالص الشكر والتقدير
    بويكا
    بويكا

مُساهمة من طرف بويكا الثلاثاء مارس 22, 2011 2:08 am

اولا بهني زميلي علي المجهود الرائع ده اللي عاملينه في المنتدي

وانزال ما هو جديد من امحاضرات

وانا بتمني ان المنتدي ده الكل يستفيد منه

((((انتهيت))))
    MR/Ahmed Zayed
    MR/Ahmed Zayed

مُساهمة من طرف MR/Ahmed Zayed الثلاثاء مارس 22, 2011 2:56 am

متشكر جدا يا بويكا علي كلامك ده واحنا ان شاء الله منتظرين نشوف مطالبنا هتتحقق ازاي لان زي ما طلبناها بطريقه قانونيه هننتظر لحد م تتنفذ بطريقه قانونيه
    وبالنسبة لكلامك علي المحاضرات احنا طبعا كلنا بنعمل لخدمة اعضاء المنتدي ورفعة شأن كيان هذا المنتدي وان شاء الله ربنا هيوفتنا لما يحبه ويرضاه
    hamada
    hamada

مُساهمة من طرف hamada الأربعاء مارس 23, 2011 3:27 pm

شكرا لك يا سيد على الكلام الجميل دة اوى وحلمك بالافضل دائما وان شاء اللة الافضل يكون لأولادنا من بعدنا فالثورة تأخرت علينا الكثير والكثير اتت بعد مضى عمرنا بالكلية ولكن ان شاء اللة القادم احسن الاجيال القادمة ونحن فى كلية بتقوم عليها سواعد العدالة والنظام والامان للوطن كلة

وشكرا لك
    MR/Ahmed Zayed
    MR/Ahmed Zayed

مُساهمة من طرف MR/Ahmed Zayed الجمعة مارس 25, 2011 1:05 am

معانا ومع حضرتكم العضو
    المايك اليوم مع
    hassan sallam
    hassan sallam
    hassan sallam

مُساهمة من طرف hassan sallam الجمعة مارس 25, 2011 1:11 am

اولا كده شكرا يا زايد علي التدبيسة الجامده دي ماشي علي العموم انا معكم وهرجع ليكم تاني عشان اتكلم عن حاجه كان نفسي اتكلم فيها انتظرووني؟؟؟؟؟؟؟
    شطا الحجرى
    شطا الحجرى

مُساهمة من طرف شطا الحجرى الجمعة مارس 25, 2011 2:22 am

hassan sallam كتب:اولا كده شكرا يا زايد علي التدبيسة الجامده دي ماشي علي العموم انا معكم وهرجع ليكم تاني عشان اتكلم عن حاجه كان نفسي اتكلم فيها انتظرووني؟؟؟؟؟؟؟

اهو انت كدا يا حسن بتعمل لنا تشوويق زى اما فى المسلسل بتاع 7 الا ربع و احنا عيال صغيره يجى واخد فاصل اعلانى قبل الحته المهمه , و على العموم منتظرينك بفارغ الصبر
    hassan sallam
    hassan sallam

مُساهمة من طرف hassan sallam الجمعة مارس 25, 2011 10:51 pm

مـــــــــــــــــــــــــــــايك المنتدى ...  يوميات الاعضاء 316198502

انا جاي عشان اتكلم في موضوع جميل اووي بما ان انا اللي معاي المايك يا رب تسمعوا لي وكون ضيف خفيف عليكم
    وهو
    ماذا تريد من الدنيا (هدفك)؟؟

يمكن انا اخترت موضوع صعب جدا اني اتكلم فيها وصعوبة ليست في الموضوع نفسة ولكن في طريقة توصيل المعلومه وايضا لان الموضوع يختلف من شخص لاخر وايضا لأن كثير من الناس لم تفكر فيها اصلا وهو هل جربت تسأل نفسك السؤال ده انا عارف ومتأكد ان السؤال صعب اووي ويمكن مش تعرف تجاوب علية ويمكن مش تلقي اجابة تعرف تكتبها انا عن نفسي كنت لا اعرف اصلا هذا السؤال ولا اعرف اجاوب عليها ولكن عندما تجد نفسك ركب سفينة لا تعرف اين تذهب هذة السفينة عندما تنظر امامك من فوق هذة السفينة وتجد امامك ضباب وظلام ستجد نفسك امام هذا السؤال تلقائيا دون ان احد يسألهولك وهو الي اين انت ذاهب او ماذا تريد من الدنيا ؟؟ كلها مرادفات لسؤال واحد انا عن نفسي ظللت طوال حياتي لا اعرف اجابة عن هذا السؤال الا متأخر يومها عرفت اني لم اكن موجود في الدنيا اصلا و اني شخص ولدت كي اموت اعيش في الدنيا ل يمر بي الزمان ثم اموت دون ان ابحث عن هدف في هذة الدنيا صحيح اذا وضعت امامك هدف سوف تكون اخترت الاصعب في حياتك لأنك وقتها سوف تكون قيدت نفسك بشئ سوف تكون وضعت نفسك علي السير في طريق واحد بعد ما كنت تسير في اكثر من طريق فأذا خرجت عن هذا الطريق سوف تشعر بالضيق الشديد والألم وهو الشعور الذي لم تكن تشعر به من قبل اذا فأنت اخترت الأصعب لكن عندما تجد نفسك تحقق هذا الهدف صدقوني سوف تشعر بأحساس لم ولن تشعر بها في حياتك ولكن الهدف لا يحقق مرة واحدة ولكن يحقق علي فترات فاذا حقق مرة واحدة لم يكن هدف ولكن كان مجرد شئ اصغر من الهدف وهي الغاية اتمني اني اكون قدرت اوصل الرسالة لكل الناس ويكون الناس فهمة كلامي
    وشكرا اووي يا احمد علي الاستضافة الجامدة اووي دي ويا رب تكون افضل ودائما من نجاح الي نجاح وبعدين يا عم احمد صلح الميك ده شويه عشان بيلغوش شويه ومش عارف اتكلم ههههههه تسلم يا زايد
    شكرا علي سعة صدركم لي
    hamada
    hamada

مُساهمة من طرف hamada السبت مارس 26, 2011 2:43 am

ههههههههههههههههههههه ماشى يا ابو على انا عارف اهدافك الجامدة اوى دى واكيد وصلت ومين يعنى هيفهمها غيرى يعنى

كنت معاك فى هدف الاعدادية والثانوية ومعاك فى الكلية كلها اهداف جميلة واللة

وطبعا عمرى ما هنسى هدف دور 16 الاجمل طبعا

ويارب اكون جزء بسيط من اهدافك مش هو انت طول عمرك تقولى

انا نفسى اموتك يا نوام دا اكيد اكبر هدف عندك صح ماشى يا حسن

انت تموتنى وتحقق هدفك وانا ادخلك السجن واحقق هدفى بقى

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه انا على فكرة بضحك معاك

ربنا يوفقك وتتحق اهدافك بجد واللة ياابوعلى انت انسان شبة كويس وتستاهل كل خير ( ربنا يوفقك )
    شطا الحجرى
    شطا الحجرى

مُساهمة من طرف شطا الحجرى السبت مارس 26, 2011 10:56 pm

ان لم يكن للمرء هدف فسيتخبط فى الحيه و يضسع عمره بلا طائل

Mohammed Elnawam كتب:
    وطبعا عمرى ما هنسى هدف دور 16 الاجمل طبعا

و هل هدف دور ال 16 دا يا نوام كان فى البلاى ستشن و بمناسة الهداف كان فى صورة , واحد كاتب على عربية نقل حتى هدف حياتى طلع تسلل
    MR/Ahmed Zayed
    MR/Ahmed Zayed

مُساهمة من طرف MR/Ahmed Zayed السبت مارس 26, 2011 11:30 pm

تسلم يا حسن علي كلامك الجميل وان شاء الله تحقق كل اللي تتمناه
    ودلوقت مع عضو جديد ومايك جديد
    والعضو هو
    Mohammed Elnawam
    الميك بيدك ومحدش قدك
    hamada
    hamada

مُساهمة من طرف hamada الأحد مارس 27, 2011 3:36 am

بسم الله الرحمن الرحيم

بما ان المايك معايا النهاردة اشكر من اعطانى الفرصة الجميلة دى وهو صديقى احمد زايد

واشكرة لأنة منحنى الفرصة كى ابدى وجهة نظرى فى شئ الكثير من من اتعامل معهم لا يفهمونة نهائى ويبدوا استغرابهم و دهشتهم من ذلك
    والمضحك ان الكثير ممن يتعامل معى يتهمنى بالاستهزاء بة لاوالف لا انه معذور لا يعرف اين الحقيقة

وبهذة المناسبة احب ان احكى لكم عن اليوم الى محدش يعرفة غيرى اليوم الذى غير حياتى من الطريق الصحراوى الى الطريق الزراعى هذا اليوم لن انساة الى ان يوارى جسدى التراب

وهوالموافق 17\6\2007 خرجت ظهر هذا اليوم من بيتى متجها الى درس اللغة الانجليزية وكانت اخر حصة مراجعة قبل الامتحان وكان فى اليوم الذى يلية وهوالموافق يوم18\6\2007 وعندما ذهبت الى الدرس ذهبت لشراء جريدة بها مراجعة ما قبل الامتحان وكنت وقتها فى سنة تالتة ثانوى

واثناء شرائى الجريدة قابلت شخص قريب لى قرابة عائلية ودار بينى وبينة حوار عن الامتحانات لا داعى لذكرة الان

وبعدها لم استطيع ان اوقف دموعى من عينى وهى تنزل وحصل لى حالة اكتئاب شديدة جدا استمرت لوقت خروجى من الدرس الذى استمر 3 ساعات متصلة

وبعد خروجى من الدرس تغير مجرى حياتى وانا اتذكر كلام هذا الشخص ليلاونهارا ايقنت بعدها انى لا استطيع ان ارضى الناس مهما فعلت

!!!اذا تحدثت قالوا كثير الكلام واذا سكت قالوا لا يسطتيع ان يتكلم

!!!اذا سامحت احد قالوا تافة وطيب واذا انتقمت قالوا دا شيطان

!!!اذا مشيت فى طريق مسطتقيم قالوا غلبان وعلانياتة واذا انحرفت قالوا صايع وضايع
    !!!اذا خالفتهم فى الكلام قالوا شاذ واذا وافقتهم قالوا ليس له شخصيه

*اعمل اية علشان ارضيهم وهم دول بالخصوص اهلى وقرايبى واصحابى

ومن اليوم دة قررت ان اعيش الدنيا دى مستقلا بنفسى وامر عقلى فقط هو الوحيد الذى لة سلطة عليا وفى حدود احترامى الكبير الى والدى

فقررت لن افعل ما يرضى الناس ولكن افعل ما تهواة نفسى ويحكمة عقلى ويرضى علية ربى سبحانه وتعالى فقط دون الاهتمام بكلام احد فى تلك الدنيا

***** لن اقبل ان يطبق عليا المثل بتاع جحا وابنة الكل يعرفة طبعا

واخذت على عاتقى مصيرى وحياتى ومن ذلك اليوم وانا

! لا افرح الا اذا رغبت نفسى ان تفرح فقط

! ولا ابكى مهابة انسان ولا مهابة موقف ايا كان لا ابكى الا اذا امرتنى نفسى ان ابكى

!!!! اضحك اذا ارت فقط ان اضحك ممكن اكون فى اصعب الواقف واضحك وممكن اكون فى اسعد المواقف تجدنى حزينا انها حياتى اخضع لما تأمرنى به

****** ومن الصغر وضعت طريقى لنفسى اخترت كليتى وانا لم اكمل 15 سنة لم اقبل ان يختارها لى احد

! ولا افعل الا ما يريد عقلى ان افعلة ولا اهتم بكلام ولا راى الناس ايا كان هذا الرأى سليم ام معيب مدام امرنى بة عقلى ورضاة ربى وهوتة نفسى

! كثيرا ما خرج عليا كلام كثيرا من ناس لم يروا عنى اى شئ والجميع من اصدقئى يحذرنى من ذلك ولا ابالى بكلام احد ايا كان مادمت فعلت ما امرنى بة عقلى ورضاة ربى

!!!!!!!!! ومن ذلك اليوم اتخذت ذلك القرار الذى حملنى المسؤلية الكبيرة وهى مسؤلية نفسى

!!!!فلن ارضى ان اكون مثل الطير الذى تتحكم فى طيرانة الرياح فلن اخضع لكلام الناس مهما كان هذا الكلام فى صالحى او ضدى

ولن اضع احد امام عينى واتخذه نموذج اسير عليه لا والف لا لقد قررت ان اعيش الحياة هذة مستقلا بنفسى ابنى نفسى بنفسى وبمساعدة ولدى الانسان الوحيد الى يمكن اكون بحترمه وبعمله حساب فى الدنيا دى وما عداة لايمكن ان يقف امامى ايا كان

!!!! عشت ما مضى من عمرى عاصفا وسوف استمر فى ذلك الى ان يوارى جسدى التراب افعل ما اريد وقت ما اريد ما دامت نفسى تريد وربى راضى عليا وان لا اهتم بكلام احد ما دمت فعلت ما يرضى ربى صادقا بينى وبينة لايهمنى ما بينى وبين الناس

لن اخضع لأحد كى احسن من منظرى امام احد انا هكذا من ارادنى اريدة ومن لا يريدنى لا اريدة نهائيا لا اقبل ان يغيرنى احد

!!!!!! اعتراف بسيط جدا !!!!!!

لا انكر انى اخطأت كثيرا بسب عقلى ورأى فقط دون الاهتمام بأراء الاخرين ولكن لا انكر انة كان طوق النجاة لى فى الكثير من المواقف لو تركت نفسى لكلام الناس

لا انكر ان عقلى جعلنى اغضب ربى ولكن من منا لايغضة حتى لو عمل برأى الاخرين ولكن الشاطر عارف طريق ربة سرعان ما يرجعلة

!!!!!!!!! بصراحه جدا بقى !!!!!!!!

اذا كنت لا ابالى بكلام احد ولا اهتم بمشوره احد لكننى ليس كل الناس عندى سواء فهناك ثلاثة اشخاص فقط هم من يرضى عقلى وتحب نفسى ان تخضع لحكمهم وهم على الترتيب والدى العزيز و صديق قريب لقلبى لا داعى لذكر اسمة وشخص من مجال عملى القادم وذلك بلاضافه لصاحب العظمة ربنا سبحانه وتعالى

!!!!!!!!! الراحه الكبيره جدا !!!!!!!

حينما فعلت ما يهواة قلبى ويرضى عليه ربى ايقنت انى كبير جدا فى نظر نفسى شعرت بالعلو نظرت الى العالم الصغير جدا من تحتى فرحت بعد ان تعبت وبكيت كثيرا مما يقال عليا من خلفى ومن هذا الوقت لا اهتم بكلام احد

&&& شعرت انى كبير واسهم النقد لا تصيب الا الاقذام وطالما انى لست قذما فلا هتم بالنقد الا ما احكمه عقلى

!!!!!!! نصيحه خاليه جدا !!!!!!!!

دى نصيحه ممكن تعتبرها من اخ عزيز عليك ايا كان من بيقرا كلامى دة

!!!!!! اذا اغضبك كلامى هذا وحياتى هذه اعذرنى فقد مررت بما لا يمر به احد خيانه الاهل والاصحاب لمين تأمن بعد كده اسأل نفسك وشوف ردك على نفسك؟؟؟؟؟؟

!!!!! اما اذا اعجبك كلامى لا تفعل كما فعلت انا واتعوت علية حملت عقلى مالا يستطيع عقل ان يتحمله فى سنى واصرار كبير وتحدى عظيم جدا لازم تكون قوى جدا والا فقدت ثقتك فى نفسك واذا فقتها اعتبر نفسك موت نهائى من الدنيا دى مسؤليه نفسك فقط ادعوا الله ان اكون نجحت فى تحمل مسؤليه نفسى فى بناء حياتى وحدى واعذر عقلى حملته مسؤليه كبيره جدا رغم ان عمرى لم يتجاوز العقد الثانى من العمر

!!!!!!!!!!واخيرا !!!!!!!!!!!

اتمنى الا اكون طولت عليكم وان يكون كلامى خفيف عليكم ومحدش يفهمنى غلط والله انا قولت الى فى قلبى بس ويارب اكون بينت وجه نظرى ومحدش يكون زعل منى قبل كده ويعذرنى

**** وشكرا****

!!!!! انتهيت !!!!!
    MR/Ahmed Zayed
    MR/Ahmed Zayed

مُساهمة من طرف MR/Ahmed Zayed الأحد مارس 27, 2011 4:29 pm

كلام اكثر من رائع يا حماده .. وعيشتنا معاك ايام بلحظتها الحلوه والمره
    وان شاء الله تحقق كل اللي تتمناه في حياتك
    MR/Ahmed Zayed
    MR/Ahmed Zayed

مُساهمة من طرف MR/Ahmed Zayed الثلاثاء أبريل 05, 2011 1:11 am

معانا النهارده علي المايك
    الحرف الصعب
    اتفضل يا محمد
    شطا الحجرى
    شطا الحجرى

مُساهمة من طرف شطا الحجرى الأربعاء أبريل 13, 2011 1:12 am

الصداقة

الصداقة هي الروابط الشعورية بين الواحد منا و أخر , الصداقة من امتن الروابط بل هي أمتنها , فهي غالبا ما تكن بين الأتراب , و ابتداءها بإرادتنا و لا يمنعك شيء أنت تنهيها , فبقائها ليس لشيء إلا لقوتها و لأنك تريدها , أنهم الأصدقاء الذين دائما ما يجعهم هدف مشترك و غاية يسيرون لتحقيقها , و أتذكر أنى كتبت كلمة لصديق لي افتقدته فترة و انقطعت الأسباب بيننا فما استطعنا اللقاء ولا الشات حتى فقلت

يا كمال أكل الجبنه حلال افتح ايميلك دلوقتى او فى الحال

فكما فالو قديما من السهل أن تضحى من اجل احد ولكن الصعوبة في أن تجد من تضحى لأجله , فأقول لك إن وجدته فحافظ عليه و لا تضيعه فمعك شيء ثمين

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 8:00 am